How to behave in Kyoto

18 oktober 2015 - Kyoto, Japan

Twee dagen in Kyoto zitten erop. We hebben heel wat kilometers gelopen. Gisteren 20 km en vandaag 15 km. Heel gemakkelijk bij te houden op onze telefoon, zelfs de traptreden worden geteld!!!! Dan mag je 's avonds in ieder geval weer een lekker hapje eten. En omdat we het Japanse eten even beu waren, hebben we vanavond lekker Italiaans gegeten Kyoto is in tegenstelling tot  Tokyo ruim opgezet met niet zo veel hoogbouw, en vooral minder mensen. Hier doen we alles met de bus, met een buskaart van laten we zeggen 5 euro per dag kunnen we overal naar toe. We hebben het kasteel van de shogun, de tuin, de gouden tempel, en nog meer tempels en de zen-tuin met de stenen gezien en zijn nu wel toe aan iets anders..... Maar, morgen staat Nara op het programma (ook weer een tempel) en dat schijnt een belevenis te zijn. We laten ons verrassen. Nu nog even iets over de gedragsregels die je hier in Japan dient te hanteren:  we hebben het al gehad over buigen en geen handen geven, maar ook het toilet is een verhaal apart. Aan de ene kant is er een traditioneel hurktoilet, best moeilijk als je niet meer zo goed door de knieën kan zakken, maar overal zijn ook toiletten met volautomatische bidetfuncties. Het toppunt is wel een deuntje van een doorspoelend toilet dat je af kan spelen zodat de buren niet kunnen horen wat jij daar aan het doen bent. Het moet niet gekker worden. In het hotel ligt een folder met gedragsregels. Het geeft een goed overzicht. Ik heb hem even gefotografeerd en zal hem toevoegen. Voor wie nog naar Japan wil.  Belangrijk puntje, we hebben ons nog nooit zo veilig gevoeld als in dit land. Kyoto is ook de stad van de kimono's, geisha's en maiko's, maar daarover morgen meer.....nu even slapen