Nagasaki, stad met een Nederlands tintje

28 oktober 2015 - Nagasaki, Japan

Dejima

Goedemorgen Nederland, jullie liggen nu net in bed en wij zijn alweer gewassen en gestreken. Gisteren na een vlotte reis van 2 uurtjes aangekomen in Nagasaki. Het reizen met de shinkansen, de hogesnelheidstrein, gaat enorm soepel en vooral heel erg snel. Het is een fantastische manier om je hier in Japan te verplaatsen. Oh, en hier rijden ze dus wel en altijd en nooit te laat. Inmiddels is deze dag alweer bijna voorbij en maak ik dit verhaal nog even af. Gisteren hadden we hier onze eerste regendag. Gelukkig was het af en toe een bui en zijn we maar één keer nat geregend. In Nagasaki heeft dus 200 jaar lang een Nederlandse handelsdelegatie gezeten. De Nederlanders waren hier de enige buitenlanders, dit was van 1650 tot 1850. De Japanners hadden de Portugezen er al uit gekikt want die waren te veel bezig met zieltjes winnen. De Nederlanders hadden hier een klein eiland en daar mochten ze ook niet vanaf. Één keer per jaar mochten ze naar de hoofdstad om eer te betonen aan de keizer. Reisje van 80 dagen. Dat eiland heet Dejima en al de huizen zijn gerestaureerd en er is een prachtig museum gemaakt in die huisjes. Ook daar waren we niet alleen, hele bussen met schoolkinderen in uniform werden uitgeladen. Het was heel boeiend om over deze handelsrelaties te lezen. Op het eind van de middag het atoombommuseum bezocht. Heel heftig om voor de tweede keer de beelden te zien van een verwoeste stad. Hier was de ramp nog veel groter, de stad ligt in een kom dus de straling ging langs de bergwanden omhoog.  Na zo'n heftige dag vandaag maar iets luchtigs gedaan: een stuk met de trein en boottocht gemaakt langs de 99 eilandjes van Sasebo. Daarna bezoek gebracht aan pretpark huis ten Bosch: die Japanners zijn toch een beetje gek..... Ze hebben gewoon een hele Hollandse stad neergezet, en wij zijn zo gek dat we dat dan gaan bekijken. Maar het was wel heel leuk. Vooral de verlichting toen het donker werd, en de prachtige muurschilderingen van Rob Scholten in huis ten Bosch. Morgen gaan we voor het laatst met de hoge snelheidstrein, naar Osaka. Daar zijn we nog drie nachten.