Apen en slapen in een riokan

13 oktober 2015 - Toyama, Japan

Aap

Vandaag vertrokken uit Tokyo... Wat heerlijk om nu de natuur in te gaan, maar eerst nog even met de hoge snelheidstrein naar Nagano (Olympische winterspelen in 1998) Van daar uit met een treintje nog een uurtje omhoog naar het plaatsje Yudanaka. hIer zijn geizers en warmwaterbronnen. Overal komt het hete water uit de grond. De makaken die hier wonen vinden het ook heerlijk om in dat water te baden net als de mensen. De aapjes doen dat in de natuur en wij mogen dat hier doen in onze traditionele Japanse behuizing: eerst goed schrobben en afspoelen en dan met zijn allen in de tobbe ( een groot basin in de grond met een permanente stroom van behoorlijk heet water) Gelukkig wel mannen en vrouwen apart in hun eigen tobbe. Daarna de bijpassende kimono met overjasje. En zo gingen we dus aan tafel.Een hele belevenis!  Je houdt er wel een houten kontje aan over, op een kussentje op de grond. Nu naar bed, ook op de grond. Een matrasje en wel een lekker warm dekbed. Het wordt hier min 1 vannacht.....ben benieuwd hoe wij morgenochtend opstaan

1. Hans:
    13 oktober 2015
    Hier ook vorst aan de grond en mogelijk morgen natte sneeuw in Limburg. De winter komt er aan.
    Grtzz
    Je broertje